De eerste schoolweek - Reisverslag uit Castellón de la Plana, Spanje van Chellie Sielias - WaarBenJij.nu De eerste schoolweek - Reisverslag uit Castellón de la Plana, Spanje van Chellie Sielias - WaarBenJij.nu

De eerste schoolweek

Door: Chellie Sielias

Blijf op de hoogte en volg Chellie

25 Januari 2015 | Spanje, Castellón de la Plana

De eerste schoolweek zit er op. Hij telde maar 3 dagen, maar toch was hij zwaar. Woensdag hebben we kennis gemaakt met onze nieuwe school en de andere Erasmus (= internationale) studenten. De groep bestaat onder andere uit veel Italianen en Fransen, een jongen uit Texas, een meisje uit Slovenië, 2 meisjes uit Slowakije, een meisje uit de Verenigde Staten (waar weten we niet precies), een jongen uit Londen en er zijn nog 2 meisjes uit Nederland. Zij studeren ook aan de HAN en doen ook de opleiding Communicatie, maar dan in Nijmegen. De eerste schooldag begon meteen goed, we moesten om 11:00 uur aanwezig zijn. Dus Sanne en ik waren goed op tijd vertrokken en zaten om 10:15 uur al te wachten voor de zaal die ons gemaild was. Driekwartier later was er nog niemand, dus zijn wij onze mail maar eens door gaan lezen. En ja hoor, in de ene mail stond een andere zaal en een ander gebouw dan in de andere. Al met al waren we op onze eerste schooldag 20 minuten te laat aanwezig. We zijn dus al echte Spanjaarden. Die dag was eigenlijk nutteloos, alle info was in het Spaans, eerst probeerden we het nog te volgen, maar op een gegeven moment hebben we het maar opgegeven. Een vrouw van de politie vertelde dat je niet in het openbaar mag drinken. Die man die wij die ochtend in het park hadden gezien met een fles whiskey had een dikke boete kunnen krijgen. Ook na 0:00 uur feesten in je appartement is verboden. De huizen hier zijn heel gehorig, dat hadden wij al wel gemerkt. Als er ’s avonds of ’s ochtends niet een hond aan het blaffen is, dan zijn het de buren wel. Of je kan niet slapen door een krijsende baby, of de buren zijn weer bezig met een grote verbouwing. We zijn er inmiddels al aangewend dat Spanjaarden erg luidruchtig zijn.
’s Avonds zijn we met z’n 5en uit eten geweest: Vita uit Slovenië, Romy en Christel uit Nederland en Sanne en ik. We hebben een leuk restaurantje gevonden, voor €5,50 hadden we een grote kipburger met patat. En sangria mocht natuurlijk niet ontbreken.

Donderdag, onze tweede schooldag, hebben we eerst een soort cultuurles gehad en ’s middags kregen we een rondleiding door de stad. In de cultuurles werd verteld over bullfights en de plaza de toros. Sanne en ik keken elkaar meteen aan, ons appartementen zit pal naast deze arena waar het stierenvechten plaatsvindt. In Catalonië is het verboden, maar hier gebeurt het nog 1 week in het jaar, tijdens de Fiestas de la Magdalena. Dit is van 7 tot en met 15 maart. Deze week zijn er onder andere paella competities, feesten en dus stierengevechten. Iedereen hier heeft dan vrij en viert feest. Wij hopen dat wij van het stierenvechten niet veel mee krijgen, maar ik ben er bang voor.. We kunnen precies in de hokken van de stieren kijken. In de cultuurles werd ook verteld dat de stieren na het vechten gedood worden, dat is hier gewoon nog legaal. Het stierenvechten is een big business hier, stierenvechters verdienen dik, omdat ze ‘hun leven wagen’ voor het publiek. Maar ik geloof nooit dat zij na afloop van het gevecht het vuile werk opknappen. Ik ben benieuwd hoe het met de doodsbedreigingen zit, hier is een Geert Wilders of Pim Fortuin toch niks bij?
Anyway, de rondleiding door Castellon de la Plana was een gezellige wandeling, maar meer niet. Sanne en ik hadden bijna de hele stad al gezien, omdat wij de eerste week al van het hostal, naar de makelaar hadden gelopen en van de makelaar weer richting de stad om de appartementen te bezichtigen. Uiteraard was de rondleiding helemaal in het Spaans, wat op zich geen probleem hoeft te zijn, maar wel als de gids de andere kant op praat. Maargoed, wij hadden onze middagwandeling weer gehad. We eindigden met z’n allen op het terras. En opnieuw moest er natuurlijk sangria gedronken worden.

Vrijdag stond er matricula op het programma. We hoopten hier uitleg te krijgen over de vakken. Het blijkt namelijk dat wij ons eigen rooster samen moeten stellen. Alle vakken die wij gaan volgen zijn ’s middags en alles overlapt elkaar. We hebben in februari elke middag van 15:30 uur tot 19:00 uur Spaans. Er is bijna elke dag wel een les die onder Spaans valt, het is een groot drama dus. Gelukkig kan je tot eind maart je vakken nog wijzigen. Om ons in te schrijven voor de vakken moesten we ons inloggen in een bepaald programma. Hier begon het drama, eerst konden we allebei niet inloggen, uiteindelijk kon ik er wel in, maar Sanne niet. De docent die ons hierbij moest helpen had geen tijd, dus moeten we waarschijnlijk morgen terug om alles te regelen. Bij de HAN gaat dat toch een stuk makkelijker, je krijgt je rooster gewoon aangeleverd. Vrijdagavond zijn we met wat Erasmus studenten uit geweest. We hadden afgesproken bij Las Tascas, wij dachten dat het gewoon bar was, maar toen wij daar aankwamen bleek dat het een straat is waar iedereen buiten staat te drinken. We zijn toen eerst ergens wat gaan eten en later weer teruggekomen om wat te drinken. Daarna zijn we naar een of andere vage Australischachtige bar gegaan, waar vrouwen gratis naar binnen mochten, mannen €6 entree moesten betalen en je 2 biertjes kreeg voor €1. Dat is nog goedkoper dan bij de Tolhut! :-P
Wat wij niet doorhadden was dat we toch wel aardig ver de stad in waren gelopen en dat we bijna 2 kilometer moesten lopen voor we weer bij ons appartement waren, maar we hebben het gelukkig gevonden.

De volgende dag begon voor mij pas om 13:15 uur, toen ik uit bed kwam lag er een briefje klaar, Sanne was brood halen. ’s Middags zijn we wezen shoppen, Sanne heeft die ene leuke tas gekocht en ik twijfel nog steeds of ik die leuke winterjas zal kopen. ’s Avonds hebben we pasta gekookt, hebben we de tweede helft van de film ‘Pijnstillers’ gekeken en zijn we nog heel even naar de Burger King geweest voor de Wifi.
Over Wifi gesproken, het is ons niet gelukt om Wifi te regelen in ons appartement. We moeten hier voor een Spaanse bankrekening hebben en die kunnen we alleen openen als we allemaal papieren hebben, zoals het bewijs dat je Nederlands woont ofzo. Daar gaan we dus niet aan beginnen. Sanne’s ouders komen 5 februari en zij nemen een kastje mee die paps nog had van XS4ALL, daar kan je een simkaartje instoppen en die zendt dan een Wifi-signaal uit. Daar moeten we het dan maar mee doen. Op school hebben we wel Wifi en de Burger King zit dus dichtbij.

Vandaag hadden we een rustdag, we hebben wat Spaans geleerd en een wandeling gemaakt door het park. Het was vandaag 18 graden en het zonnetje kwam lekker door. We zitten nu voor de zoveelste keer bij de Burger King voor de Wifi. We vragen ons wel af wanneer er wat van gezegd wordt. Alleen een frisdrank halen die je gratis opnieuw mag vullen en 2 uur lang zitten internetten.
Morgen hopen dus de vakken te kunnen regelen en wat meer te weten te komen over ons rooster. Dinsdag moeten we naar school voor een ontmoeting met de Spaanse mentors. Verschillende Spaanse studenten hebben zich opgegeven om een buitenlandse student het komende halfjaar te helpen en wegwijs te maken door school. Ik heb al verschillende mailtjes gehad van mijn mentor, Sanne heeft echter nog helemaal niks gehoord. We zijn benieuwd..