Mañana, mañana - Reisverslag uit Castellón de la Plana, Spanje van Chellie Sielias - WaarBenJij.nu Mañana, mañana - Reisverslag uit Castellón de la Plana, Spanje van Chellie Sielias - WaarBenJij.nu

Mañana, mañana

Door: Chellie Sielias

Blijf op de hoogte en volg Chellie

09 Februari 2015 | Spanje, Castellón de la Plana

Inmiddels zitten we al 4 weken in het zonnige Spanje. Echter is het helemaal niet zo zonnig, vanwege de hoge gebouwen kan de zon er maar moeilijk doorkomen en in de schaduw is het alles behalve warm. Daarnaast hebben we de afgelopen week last gehad van een stevige wind. Mijn mobiel gaf een wind van minstens 54 km/u aan. Onze allereerste lesweek is achter de rug, we hebben ons rooster helemaal overhoop gegooid en zijn er nu eindelijk uit welke lessen we gaan volgen. De vakken Creatividad II en Narrativa Audiovisual hadden we voordat we hier kwamen al op het programma staan. We hebben daar 2 nieuwe vakken aan toegevoegd: Sociologie en Informatica (de Spaanse namen zijn te lang en te ingewikkeld). Bij informatica gaan we o.a. werken met Photoshop, InDesign, Illustrator en Dreamwaver. We worden dus echte Adobe experts. Over het vak Creatividad waren Sanne en ik meteen enthousiast, de docent is jong, fris en goed verstaanbaar. Ze toonde interesse in ons en stelde ons gerust dat het echt niet zo moeilijk was voor ons. Van alle vakken hebben we een theorieles en een praktijkles. Bij de meeste vakken heeft elk onderdeel een eigen docent, zo ook bij Creatividad. De praktijkles van dit vak is helaas in het Valenciaans, dit betekent dat wij er zo goed als niks van begrijpen, aangezien wij Castellaans leren. Maar omdat we in groepjes moeten werken kunnen we het vak wel volgen, onze Spaanse medestudenten kunnen het voor ons vertalen en zo ook nog hun Engels bijspijkeren.

We gaan elke dag lopend naar school, 2,5 km heen en 2,5 terug, zo’n 35 minuten lopen. Hoe lang we er over doen ligt er maar net aan hoeveel zin we hebben. Vanaf komende week hebben we elke dag een Spaanscursus. We hebben vrijdag een test moeten maken om ons niveau te bepalen. Om studiepunten te krijgen moeten wij B lessen volgen. ’s Middags kregen wij de uitslag en we hadden allebei B1 niveau. Top dus! Echter, in de mail met de uitslag stond dat de B1 lessen niet ’s morgens worden gegeven, omdat ze niet voor een groep van 6 mensen les willen geven. We moeten nu of ’s middags de lessen volgen of wachten op de semi-intensive cursus. Als we voor optie 1 kiezen overlappen de Spaanse lessen onze andere lessen, dus missen we of de Spaanse lessen waar we €100 voor hebben betaald of de andere lessen waar we in juni een tentamen van hebben. Optie 2 (de semi-intensive lessen volgen) is geen optie, want wij willen de semi-intensive en de intensive lessen volgen, zo krijgen we 6 studiepunten van de HAN en komen we uiteindelijk op een totaal van 30 studiepunten. Nu heb je een beetje een beeld van hoe het er in Spanje aantoe gaat. De makelaar heeft ons ook 3 weken geleden al een klusjesman beloofd, maar we hebben er nog steeds geen gezien. Vorige week zei hij: ‘Ik praat morgen met hem’. En gisteren stuurde hij: ‘Maandag bel ik hem’. We zijn benieuwd…

Afgelopen donderdag kwamen Sanne’s ouders een weekendje bij ons op bezoek. We hebben ze door de stad geleid en zijn naar de universiteit en de haven geweest. En shoppen kon natuurlijk ook niet ontbreken. Gisteren zijn ze weer vertrokken naar het koude Nederland, het hele weekend is het weer wat minder geweest, maar toen begon de zon te schijnen. We zijn met ze meegelopen naar het station en zijn daarna heerlijk op een bankje in de zon gaan zitten.
Sanne’s ouders hebben ook het kastje voor de Wifi gebracht, dus wij hebben hem meteen geïnstalleerd en konden donderdagavond al internetten. Vrijdags was de simkaart helaas leeg, dus moesten naar de winkel om hem op te waarderen. We vroegen om 1 gb, hier moesten we €10 voor betalen en dan konden we weer even vooruit. Zaterdagmiddag deed het kastje het niet meer… De simkaart was leeg, ook in mijn telefoon deed ie het niet, ik kreeg de melding dat er geen abonnement of tegoed op de kaart stond. Toen wij tegen 19:00 uur naar de Movistar liepen bedachten we onderweg dat de winkel op zaterdag om 14:00 uur dichtgaat… En op zondag zit echt alles dicht hier, dus konden we vanmorgen pas weer gaan. Helpen deed de medewerkster niet echt, ze vertelde ons dat we contact op moesten nemen met de provider Tuenti. Ik ben helemaal klaar met dat Movistar, ik denk dat we maar gewoon een kaartje kopen van Vodafone en daar mee verder gaan.

We zijn inmiddels heerlijk gesetteld in ons eigen appartementje. Heerlijk om alleen je eigen rotzooi te hebben en alle ruimte en spullen maar met zijn 2en te hoeven delen. Ik ben heel blij dat Sanne en ik hier voor hebben gekozen en dat we niet in een soort studentenhuis zitten waar we de kamer, badkamer en keuken met meerdere mensen moeten delen. Ook nu met Sanne’s ouders was het heel makkelijk dat we zoveel ruimte hebben en wat bedden over hebben. We hoeven alleen de rotzooi van ons tweeën op te ruimen en meer niet. Heerlijk! Het samenwonen met Sanne bevalt me goed, we verdelen het huishouden en over de meeste dingen denken we wel hetzelfde. Zoals de afwas niet dagenlang laten liggen (gaat ook niet met maar 4 borden) en samen uit, samen thuis.

In maart hebben we een week vakantie en komen papa en Harrie, ze huren een auto, dus dan kunnen we mooi rondtoeren door de provincie. Ook hebben wij de Lidl ontdekt en een huge Carrefour, maar die zijn helaas niet op loopafstand, dus in maart gaan we goed inkopen doen. Kunnen we meteen voor Harrie jonge jenever en voor papa een fles whiskey halen, want drank is hier echt spotgoedkoop. Helaas heb ik al veel bagage, maar anders had ik een paar flessen mee terug genomen.

Waar ik het nog helemaal niet over heb gehad is het uitgaan hier. We zijn vorige week op donderdag en zaterdag naar een club geweest, op donderdag en vrijdag heet deze Taboo en op zaterdag heet ie Botánico. Beide keren konden we met een korting naar binnen en kostte de entree voor ons €5 of €6. De entree is inclusief een drankje, dus dan kiezen we natuurlijk een duur drankje uit. Bij Botánico zag ik dat ze ook Grolsch hadden, dus hebben Sanne en ik, als echte ambassadeurs van de Achterhoek, een flesje gedronken. Afgelopen woensdag hadden we een gezamenlijk welcome dinner van Erasmus Life bij een Italiaans restaurant en daarna gingen we door naar Wallaby’s (die Australischachtige bar waar ik de vorige keer over vertelde). Sanne en ik hadden beiden een heerlijke zalm pizza en er was onbeperkt sangria en bier. Zaterdagavond zijn we met Sanne’s ouders terug geweest naar dat restaurant en hebben we opnieuw een heerlijke pizza gegeten. Daar zullen we nog wel vaker te vinden zijn.

Vandaag zitten we weer gewoon op school geconcentreerd te luisteren naar de Spaanse docenten en stoten we elkaar enthousiast aan bij elk woord dat we begrijpen. Ik laad opnieuw wat films, zodat we die thuis kunnen kijken en verlies na een halfuur luisteren mijn concentratie en neem een kijkje op het internet. Lang leve de gratis Wifi op de universiteit.
We hebben van 13:00 uur tot 19:00 uur les, gaan daarna even naar huis om onze schoolspullen te droppen en gaan dan naar het winkelcentrum Salera om te kijken of ze die ene jas die ik zo leuk vond nog hebben bij de Mango. En wellicht eten we daarna bij de Montaditos waar op maandag alle broodjes €0,50 kosten.

¡Hasta luego!

• 12 Februari 2015 - 15:35

Ali:

Hoi Chellie,
    De zon komt er aan hoor! En eh ........ 2,5 km. lopen in 35 min.? Dat kan sneller! ;-)