It's a kind of magic! - Reisverslag uit Castellón de la Plana, Spanje van Chellie Sielias - WaarBenJij.nu It's a kind of magic! - Reisverslag uit Castellón de la Plana, Spanje van Chellie Sielias - WaarBenJij.nu

It's a kind of magic!

Door: Chellie Sielias

Blijf op de hoogte en volg Chellie

16 Maart 2015 | Spanje, Castellón de la Plana

Donderdag zijn papa en Harrie weer vertrokken richting huis na een week lang genoten te kunnen hebben van het beste feest van het jaar hier in Castellón. Las fiestas de la Magdalena houdt in: een overdosis aan vuurwerk, 24/7 alcohol drinken, overal vrouwen en meisjes verkleed in klederdracht, stierengevechten in de Plaza de Toros, chocolate con churros op elke hoek van de straat, parades en straten die naar zeik ruiken, omdat de straat er aantrekkelijker uitziet dan de dixies die door de hele stad staan. Ik vond het de geweldigste week tot nu toe. Elke avond was er wel ergens een podium met een dj, echt een festivalgevoel. Papa en Harrie hadden de juiste week uitgekozen om te komen. Vuurwerk hebben ze nu voor een paar jaar genoeg gezien denk ik, ik in ieder geval wel. En dan niet alleen siervuurwerk, met name knalvuurwerk. Kinderen met rotjes, strijkers, babyvuurpijltjes, van alles. Het absurde is dat je deze week bij alle speelgoedwinkels een bak met vuurwerk kunt kopen. De doelgroep voor vuurwerk is hier kinderen, papa en mama staan er bij te kijken als zoon of dochter van amper 4 jaar een rotje afsteekt met een supersonische aansteker. We hebben deze week zoveel gezien wat ik Nederland echt nooit zal gebeuren, Nit Mágica is hier een voorbeeld van: een stuk of 15 mensen lopen met vuurwerk door de hele stad, de straten staan vol met mensen met hoedjes en petjes op, want ze gaan met het vuurwerk over de mensen heen. Je moet het zien als een soort enorme sterretjes, er komen vonken af en daarmee lopen ze door de mensenmassa heen. “Gekkenwerk”, denken wij als Nederlanders, “levensgevaarlijk”, maar hier is het heel normaal en jong en oud doet mee. Het meest spectaculaire van deze week was de vuurwerkshow van woensdagavond, hier zijn we met een paar Erasmus studenten heen geweest. Er waren 3 verschillende plekken waar siervuurwerk af werd geschoten, je kon achter de muziek aanlopen van de ene naar de andere plek. Het mag dan crisis zijn in Spanje, maar daar hebben we deze week helemaal niks van gemerkt. Er werden tonnen aan vuurwerk de lucht in geschoten, de vetste vuurwerkshow ever. Alle kleuren van de regenboog kwamen voorbij en zelfs hartjes en appels versierden de donkerblauwe hemel.

Inmiddels hebben we al verschillende plaatsten bezocht, waaronder: Valencia, Benicassim, Onda en Vila-real. Die laatste plaats hebben we bezocht vanwege de wedstrijd Villarreal - FC Barcelona. Een dag voor de wedstrijd had ik vernomen dat Barça in hotel Luz in Castellón verbleef. Voordat we de trein naar Vila-real pakten hebben we een uur lang bij het hotel gestaan, omdat we wisten dat de spelers rond die tijd het hotel zouden verlaten. Ze waren natuurlijk heerlijk Spaans te laat, maar we hebben ze wel gezien! I caught Neymar, Dani Alves and Xavi on camera! Het was een geweldige ervaring, het kaartje voor de wedstrijd kostte €60, maar dat was het zeker waard! Barça heeft uiteindelijk met 1-3 gewonnen. Neymar heeft 2x gescoord en bijtertje Suarez 1x. Het mooiste is natuurlijk alle jaloerse reacties: “Heb jij Neymar én Messi gezien?”, “Ben jij naar een wedstrijd van Barça geweest? Je houdt geen eens van voetbal!” Heerlijk!! :-D

Papa en Harrie hebben afgelopen week een andere wedstrijd bezocht, ze zijn naar show geweest in de Plaza de Toros. Ze wilden het met eigen ogen zien en omdat het één van de weinige plaatsen is waar het nog mag, was dit waarschijnlijk hun enige en laatste kans om het ooit te zien te krijgen. Terwijl zij gezellig saampjes in de arena zaten en getuige waren van een heus moordspel zaten wij heerlijk op een terrasje in de zon. Na afloop van de show ontving ik volgende berichtje: “Heb je een idee waar je vanavond wil eten? Even geen rundvlees”. Het eerste wat ze zeiden toen ik ze zag was: “Verschrikkelijk”. Er waren 6 stieren afgeslacht en het ging echt alleen maar om het doden van de stier. Been there, done that. Het is een traditie en hoort bij de Spaanse cultuur, maar als je ziet hoe er wordt gejuicht als de stier in elkaar zakt en de genadeklap krijgt, dat is zo absurd. Het is te vergelijken met wanneer Neymar in de 4e minuut scoorde voor Barça tegen Villarreal. Ik snap echt niks van dat enthousiasme rondom het stierenvechten, maar dit is nu maar 1 week waar een paar stieren sneuvelen, het hele jaar door worden koeien en stieren vermoord voor het vlees. Het is een verwaarloosbaar aantal als je daar naar gaat kijken.

Voor de vakantie hebben we de eindtoets gemaakt voor de intensive Spanish course, ik had er een heel slecht gevoel over en was er vrijwel van overtuigd dat ik hem niet gehaald had. Maar de wonderen zijn kennelijk nog niet de wereld uit, ik heb de toets gehaald! Dat betekent dat ik mijn eerste 3 studiepunten van de 30 binnen heb! Vanaf deze week is de semi-intensive course begonnen, dat betekent elke maandag, woensdag en vrijdag van 09:00 - 12:30 Spaans.

Mijn eerste buitenlandse trip is ook gepland: ik ga van 16 t/m 20 april naar Portugal! Can’t wait! Maar eerst komen Ali, Clemens, mama en Lianne nog langs met Pasen. Ben benieuwd hoe Clemens dat vindt, een huis vol vrouwen die willen shoppen en zonnen. Hopelijk is het tegen die tijd al lekker strandweer. Heerlijk terrasjes pakken, zonnen, unas cervezas, unos litros de sangría, shoppen en natuurlijk heel veel bijpraten. Deze vakantie mag dan net voorbij zijn, maar ik kan niet wachten tot de volgende! Looking forward to it! :-D

Planning voor deze week:
Donderdag Las Fallas in Valencia
Zaterdag excursie naar Aín-Eslida

¡Besos a todos!

  • 16 Maart 2015 - 18:02

    Niels (de Grote Neef):

    Chellie, wat een verhaal. leuk dat er zo veel familie langs komt, mooi (mis/gebruik) van maken. Ik was in barcelona ongeveer 10 jaar geleden. Daar houden ze absoluut niet van stiervechten en is daar ook afgeschaft. Is het mogelijk om deze verhalen in een groter letter type te schrijven? ik heb nog geen brilletje nodig maar denk de rest van de familie wel.

    Of anders moet ik mijn scherm gewoon verder inzoemen

    Veel plezier :-) en goed om te horen dat alles goed gekomen is met je appartement. Ben je in mei nog steeds in Spanje? ik ben vanaf mei in Nederland. anders kom ik je wel in spanje bezoeken.

    groetjes uit het zonnige zuid afrika

    Niels

  • 16 Maart 2015 - 21:54

    Jan Sielias:

    Eerste buitenlandse trip ? Waar ligt Castellon dan ?

  • 17 Maart 2015 - 18:56

    Ali:

    Ha die Chellie. Goed om weer iets van je te lezen. Nu even een paar weekjes flink er tegenaan meg de studie en dan is het alweer paasweekend. Wij kijken er al naar uit. En maak je geen zorgen om Clemens, die neemt wel oordopjes mee.

  • 18 Maart 2015 - 13:31

    Chellie Sielias:

    Helaas Niels, het is me nog niet gelukt om een groter lettertype in te stellen. Inzoemen werkt inderdaad het beste.
    Ik vlieg 18 juni terug naar Nederland, dus in mei ben ik inderdaad nog in Spanje. Van 2 juni tot en met 10 juni heb ik tentamens, daarna heb ik dus nog een weekje om te chillen ;-)

    Ik heb het idee dat ze hier ook een regenseizoen kennen, komende week is voor alle dagen regen voorspeld. Ook het zonnige Spanje kent dus mindere dagen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chellie

Ik heb dit profiel aangemaakt, omdat ik samen met Sanne voor 6 maanden naar Castellon de la Plana ga om te studeren. Ik zit nu in het 3e jaar van de opleiding Communicatie van de HAN in Arnhem.

Actief sinds 20 Jan. 2015
Verslag gelezen: 333
Totaal aantal bezoekers 7310

Voorgaande reizen:

11 Januari 2015 - 18 Juni 2015

Estudiar en Castellón de la Plana

Landen bezocht: